Alpha-cursus

De Alpha-cursus is een mix van samen eten, zingen, luisteren naar een ‘praatje’ en doorpraten over het thema in een ongedwongen, ontspannen sfeer. Alpha is speciaal bedoeld voor mensen die meer willen weten over het christelijk geloof en wat dat voor hen kan betekenen. Iedereen is welkom! Of je pas christen bent geworden, nog zoekende bent of als je de basis van het geloof (opnieuw) wilt doordenken.

Op 20 januari 2016 hopen we weer te starten met een nieuwe Alpha-cursus.
Je kunt je hier online opgeven.

Voor meer informatie en opgave kunt u contact opnemen met Jan van de Hee.

Ervaringen van deelnemers

Hallo lieve mensen
Aan ons is gevraagd om een stukje te schrijven over de Alpha-cursus. We zijn nog niet zo lang lid van de Hervormde Gemeente van Kootwijkerbroek. Er werd al snel aan ons gevraagd of we mee wilden doen met deze cursus. In eerste instantie dacht ik bij mezelf dat is niet echt iets voor mij, maar was eigenlijk best wel nieuwsgierig wat het zou zijn. Mijn vrouw zei: ”Dat is echt iets voor ons”. Dus ik dacht, ik probeer het gewoon. De eerste avond was meteen al een succes. Wij vonden het er erg gezellig, er hing een goede sfeer en de avondinvulling was interessant en afwisselend.
Wij hebben mede door de Alpha-cursus een betere band in ons huwelijk gekregen. En wat belangrijker is, is dat mijn geloofsbeleving die op een laag pitje stond, weer hoger is gezet door de gesprekken op de Alpha-cursus. Ik ben er achter gekomen dat geloven eigenlijk heel eenvoudig is, en dat HIJ heel goed is voor ons als mensen. Tijdens de gesprekken komen veel vragen op je af en daardoor ga je nadenken. Mijn vrouw heeft geleerd hoe krachtig het gebed is, en dat je mag komen zoals je bent. Haar relatie met God is sterker geworden dat geldt ook voor mij. Wij hebben ingezien dat je zonder God niets bent. In die zin dat wij Hem overal bij nodig hebben en dat we zonder Hem niets kunnen.
Wij zijn de Alpha-mensen dankbaar dat zij dit organiseren, en hopen en bidden dat nog veel mensen de cursus zullen gaan volgen.
Najaar 2006

Waarom Alpha?
Wat is een leven zonder God?
Zonder God is er geen toekomst.
Is ons leven leeg, vervuld met aardse dingen.
Die aardse dingen kun je later niet meenemen.
Hoe kun je God proberen te vinden?
Door te bidden, te lezen in Zijn Woord en er daarna met elkaar over te praten.
Er kan dan een Wonder gebeuren dat je mag zien dat God er ook voor jou is!
Ik mag nu leren bouwen aan een Toekomst met God.
God heeft mij door middel van de Alpha leren bidden en lezen in Zijn Woord.
Daarom Alpha!
Voorjaar 2006

Alpha. Waarom?
Omdat ik het gevoel had dat ik meer over het geloof in de Here Jezus wilde weten. Tijdens de gesprekken kom je er achter dat niet alleen jij maar ook andere medegelovigen met allerlei vragen zitten. Dat het geloof ook voor hen elke keer weer een strijd is en dat God ook voor hen vaak ver weg lijkt.
Het raakte me toen iemand zei dat je ondanks je twijfels, je denken, je gevoel dat Jezus soms ver weg is, er altijd op mag vertrouwen dat Hij naast je staat. Hij wil je altijd helpen ook al hebben wij soms het gevoel dat Hij ver weg is. Het lijkt allemaal zo vanzelfsprekend. Bidden, naar de kerk gaan maar dat is het niet. Het blijkt maar al te vaak dat je sommige dingen automatisch doet zoals bidden en bijbel lezen. Dat je je soms afvraagt of je al gebeden hebt of dat je het bijbelgedeelte gisteren wel of toch niet had gelezen. Het is belangrijk om hetgeen wat je leest echt te lezen en er vervolgens over na te denken en er ook werkelijk wat mee doet in het dagelijkse leven en dat bidden ook echt bidden word.
Als je je hart open stelt voor God kan Hij in ons hart werken en wonen. God heeft het goede met ons voor. Het fijne aan de Alpha is dat je echt een band met mensen krijgt. Je deelt heel veel dingen samen. Het samen eten, samen bidden, samen zingen, samen in de groepjes praten is heel erg fijn. God werkt ook door middel van de Alpha-cursus in de harten van mensen.
Voorjaar 2006

De derde Alpha cursus loopt alweer ten einde. We kunnen terugzien op een fijne tijd met elkaar. De onderlinge band was uitstekend. Hoewel we allemaal een verschillende (kerkelijke) achtergrond hebben en er groot verschil van leeftijd is, heeft iedereen respect voor de mening van de ander.
De avonden beginnen met een gezamenlijke maaltijd. Elke week worden er door enkele leden uit de gemeente heerlijke gerechten gebracht, door hen thuis klaargemaakt. Onze complimenten hiervoor. De meesten van ons moesten zelf ook voor hun gezin koken en dan wachten met eten tot de cursus begint. Maar het is de moeite waard, want samen eten en praten brengt saamhorigheid met zich mee.
Na de maaltijd drinken we koffie of thee en houdt een van de leidinggevenden een inleidend gesprek over het onderwerp dat die avond behandeld wordt.
We hebben een Alpha cursus werkboek als handleiding, zodat de wij ons thuis ook vast kunnen voorbereiden en erna is het goed het werkboek erbij te hebben als je nadenkt over wat er die avond allemaal besproken is. De discussievragen behandelen we in kleine groepjes en ieder heeft zijn eigen inbreng of luistert naar de ander, maar altijd met respect voor elkaars mening. Enkele onderwerpen zijn : Wie is Jezus, waarom bidden en bijbellezen en Gods leiding in ons leven.
Er is ook een weekend georganiseerd, waarin de onderwerpen van de werking van de Heilige Geest behandeld werden. Heel fijne, maar ook intensieve dagen, waarin naast de zeer leerzame bijbelstudie ook veel ruimte was voor ontspanning en gezelligheid. Er worden tijdens de avonden en het weekend veel liederen gezongen. De een krijgt er nooit genoeg van en de ander vindt het al gauw genoeg. We worden meestal begeleid door een gitariste en een keyboard speelster. Dat de cursus zo goed verloopt is te danken aan de vele vrijwilligers die zich met veel enthousiasme belangeloos voor ons inzetten.
We hopen dat er volgend seizoen weer een Alpha cursus gehouden wordt en als je denkt, zou dat wat voor mij zijn bijvoorbeeld omdat mijn geloof zo zwak is of dat ik ben afgedwaald van de kerk of juist altijd naar de kerk gaat maar eens met anderen over het geloof wilt praten, dan zeggen wij: DOEN. Het verrijkt je leven, want je gaat meer en meer beseffen hoe groot en machtig God is. Daarnaast leer je andere mensen kennen, waarmee je je verbonden gaat voelen door het geloof in Christus.
Voorjaar 2007

Alpha is voor mij een hernieuwde kennismaking met het kerkelijk leven geweest. De verplichting om 10 woensdagavonden vrij te houden, met als doel om over geestelijke zaken te praten en na te denken, is goed bevallen. Dit gaf een stukje regelmaat en je merkte dat een ieder steeds vrijer werd in het delen van gedachten en ervaringen. Ook buiten de Alpha-kring werd het geloof wat vaker gespreksonderwerp. Zonder te kunnen stellen helemaal “gepakt” te zijn, is het besef toegenomen dat leven met God een bewuste keuze is. Die keuze lijkt eenvoudig, maar blijkt in de praktijk o zo moeilijk.
Voorjaar 2009

Opgegroeid in de Achterhoek en geen kerkelijke achtergrond hebbend, was ik zeer benieuwd naar 'het geloof' en hoe het eraan toe gaat in een kerk.
Mijn buurvrouw heeft me geïntroduceerd (anders was ik wellicht nooit de kerkpoort binnengestapt!) en zo geschiedde. Na een aantal keren kerkbezoek, kreeg ik informatie over de Alpha-cursus. Het leek me inderdaad interessant en fijn om eerst meer achtergrondinformatie over het geloof te ontvangen.
De Alpha-cursus was voor mij -naast een gezellige ontmoetingsplaats- een plek om met elkaar in gesprek te komen over het geloof, wat het je brengt en hoe je daar ruimte in creëert voor je huidige leven. De leiding heb ik als zeer bekwaam en bedreven ervaren waardoor ik me al snel welkom voelde. Mede daardoor heb ik me open kunnen stellen voor een voor mij nieuwe en onbekende wereld. Een hele mooie en zinvolle ervaring voor mij!
Voorjaar 2009


In de kerkbode werden we gewezen op de Alpha-cursus. Ja, is dat iets voor ons? Na lang wikken en wegen hebben we besloten om er heen te gaan. We konden ons er niet goed een voorstelling van maken. Dus lieten we het maar over ons heenkomen.
We kwamen in contact met jonge en oudere mensen. De een alleen, anderen met partner.
Door de ontspannen sfeer tijdens de maaltijd voelden we ons gelijk op ons gemak. Na de koffie zongen we samen een aantal liederen uit “op toonhoogte”, wat ook een sterk gevoel van saamhorigheid gaf. Daarna werd er een onderwerp behandeld door één van de leidinggevenden. In kleine groepjes werd er dieper op ingegaan en konden we meningen en ervaringen uitwisselen. Twee onderwerpen sprongen er bij ons uit: bidden en de thema’s m.b.t. de Heilige Geest.
Kortom: we zijn blij dat we de Alpha-cursus gevolgd hebben, omdat we nu met meer vrijmoedigheid het geloof met anderen kunnen delen en zo kunnen getuigen.
Verder hebben we er fijne contacten met medecursisten aan overgehouden en willen we alle leidinggevenden en vrijwilligers nogmaals hartelijk danken voor alle tijd en energie die zij erin hebben gestoken.
Voorjaar 2009

Verenigingen / Alpha

Alpha-cursus, wat is dat nou eigenlijk, wat moet je daar nou zoeken. Zo kwam iedere keer, iemand van de leiding vragen of ik ook de cursus wilde volgen. Ik heb toen gezegd ik kom wel een keer op de Gastenavond. Heb toen de cursus gevolgd en werk ondertussen al enkele jaren enthousiast mee als helper in de keuken. Voor een ieder is Alpha aan te raden, jong of oud het maakt niet uit. Het heeft mij echt geholpen om het geloof in God weer te vinden en me er verder in te verdiepen. De opzet zet van de cursus spreekt mij ook heel erg aan, de gemeenteleden die eten koken en dat komen brengen. Het samen eten geeft al iets dat je samenbind. Samen zingen tot eer van God, vond ik persoonlijk fijn dit omdat ik heel graag zing. Het praatje wat dan volgt over het onderwerp die avond en aansluitend daarover samen in kleine groepjes hierover doorpraten. Erg boeiend en leerzaam. Alpha-cursus een aanrader voor een ieder.

Tijdens de alpha cursus worden een aantal belangrijke zaken besproken bijvoorbeeld: Wie is Jezus, waarom stierf hij, hoe de bijbel te lezen? Maar niet alleen deze vragen worden behandeld, ook je persoonlijke vragen worden in kleine groepjes besproken. Het is een vaste avond in de week waarin je nog eens extra verdiept in het woord van God! Wij hebben de alpha cursus ervaren als een hele nieuwe periode waarbij je de Bijbel opnieuw begint te leren kennen. Doordat je opnieuw bezig bent met het woord van God kom je ook dichter bij God te staan. Alpha cursus heeft ons goed gedaan!

Nadat mijn man de cursus gevolgd had ben ik door zijn enthousiasme ook de cursus gaan volgen. Ook ik vond het een goede en fijne cursus. Het samen eten en zingen zijn elementen van de cursus die de groep tot een eenheid maakt . Het praatje van de leidinggevende en daarna in kleine groepjes daarover verder praten (ook al was dat best weleens moeilijk) helpt je verder in je persoonlijke geloofsleven. Het weekend samen weg was erg leerzaam en fijn, ook was het onderling heel gezellig. Het thema van het weekend was “de Heilige Geest”. Persoonlijk heb ik hier veel over geleerd en heeft het veel indruk op me gemaakt. Alpha is voor iedereen of je nu aan het begin van je geloof staat of dat je er al mee bezig bent geweest een leerzame cursus.

Wij vonden de Alpha-cursus erg leerzaam en leuk. Eerst lekker eten dan gezellig met z'n allen zingen dan kregen we de uitleg van het onderwerp en daarna ging je in groepjes om daar vragen over te beantwoorden. Wat wij met de Alpha geleerd hebben is dat het belangrijk is om een relatie met de Here Jezus te hebben dat je alles bij Hem neer kan leggen en vragen door met Hem te bidden, of Hij je wil helpen en geleiden met keuzes maken die je in je leven maakt.